El mercat de La Boqueria celebra enguany el seu 180
aniversari i ho commemorarà amb un ampli programa d’actes i iniciatives
dirigits a la ciutadania. El 19 de març del 1840 es va posar la primera pedra
del mercat de la Boqueria, present a Barcelona des del segle XVIII. Fa 180
anys, doncs, que la Boqueria està situada en aquest punt de la Rambla, en un
espai projectat per l’arquitecte Josep Mas i Vila.
El programa d’aniversari s’ha presentat avui acompanyats
del primer tinent d’alcaldia, Jaume Collboni i el president de l’Associació de
Comerciants del Mercat de la Boqueria, Salvador Capdevila. Compta amb un equip
humà format per xefs, restauradors, gastrònoms, investigadors, acadèmics,
periodistes o influencers, en una llista llarga que inclou xefs com Carme
Ruscalleda, els Germans Torres, Nandu Jubany o el trio del restaurant Disfrutar,
entre d’altres; gastrònoms com Toni Massanés i Núria Bàguena, escriptors con
Carlos Zanón i Toni Iturbe; periodistes com Tana Collados i Òscar Broc;
acadèmics com Manuel Guàrdia i influencers com Inés Butrón, entre molts
d’altres. I la complicitat de locals com la cocteleria Boadas, els bars
Marsella, Thonet, Muy Buenas i Casa Almirall, els restaurants Bodega Sepúlveda
i Bar Leopoldo, la pastisseria Escribà i la gelateria Rocambolesc.
Les activitats es duran a terme al llarg de tot l’any
2020, amb una aturada durant els mesos de juliol i agost, i s’organitzen en
tres grans blocs: seriades, puntuals i amb partners. Les primeres tenen dos
eixos, la cuina i la conversa. El primer està format per tres blocs de sessions:
Cuines del Món, amb el xef Isma Prados, Cuina de Barcelona, amb el xef Marc
Ribas, i El Xef Convidat, amb la presència d’Albert Raurich, Rafa Zafra, Germán
Espinosa o Romain Fornell entre d’altres. La segona és el cicle de xerrades
‘180 anys alimentant Barcelona’, en el qual parelles de persones de dins i fora
del mercat repassaran què menjàvem quan es va inaugurar el mercat i què mengem
en l’actualitat.
També al voltant de la cuina girarà La Blogueria, converses
trimestrals entre bloguers que revisaran la gastronomia, la cuina de casa i el
mercat com a institució, amb presència de Luisa Ramos, Sílvia Soto o Òscar
Gómez, entre d’altres. I al voltant del producte ho farà el cicle Boqueliciosa,
que vol convertir la Boqueria en l’aparador a Barcelona del producte del
territori català i la seva cuina.
Entre les activitats puntuals destaquen Boqueria Negra,
la incorporació del mercat en la programació de la BCNegra 2020, 180 espelmes,
una festa d’aniversari de caràcter popular, Primera Plana, una taula rodona amb
periodistes o la fira gastronòmica GastroBoqueria en el marc de les festes de
la Mercè.
Finalment, entre les activitats amb partners es duran
accions conjuntes amb entitats i organismes ciutadans com La Virreina, el Museu
Marítim, l’Ateneu Barcelonès, el Palau Güell, el MACBA, la sala Sidecar, els
Castellers de Barcelona, el Teatre Goya, el Liceu o les escoles del barri del
Raval, entre d’altres.
Per informar la ciutadania de tota la programació, el
mercat publica Boqueria180, una revista de caràcter trimestral que es pot
obtenir de manera gratuïta al Punt d’Informació, i posarà en marxa al febrer
una pàgina web, Boqueria180.barcelona, que permetrà conèixer les activitats i
inscriure-s’hi.